Jednym z najważniejszych elementów naszej dominikańskiej duchowości jest poszukiwanie prawdy. Od początku Zakonu to poszukiwanie rozumiane było jako studium,czyli rzetelny wysiłek intelektu i serca zgłębiającego to, co najważniejsze.

Przykładem takiego zaangażowania jest św. Tomasz z Akwinu. Dla naszego brata, veritaszawsze była najważniejsza i potrafił dostrzegać ją także w zdaniu innych, w poglądach adwersarzy, innowierców czy heretyków. Nie wahał się przed uznaniem prawdy innego, obcego a nawet wrogiego. Wierzył, że Bóg jest sama Prawdą, i dlatego uważał, że uczciwy wysiłek ludzkiego intelektu nie może od Niego oddalić. W jego działaniu widać było nutę optymizmu i zaufania człowiekowi. Prawdy nieustannie się uczymy i ciągle jej poszukujemy.

Pragniemy, aby i nasza duszpasterska praca wychowywała do samodzielnego odkrywania prawdy, do odwagi w myśleniu, stawaniu pytań. Nie boimy się konfrontacji z nowoczesnością i z przyszłością. Wierzymy, że ludzki umysł zdolny jest do rzeczy niezwykłych, a nade wszystko do odkrycia samej Prawdy.

Chcemy wspólnie poszukiwać odpowiedzi na pytania, problemy i zmagania się współczesnego człowieka z życiem i zmieniającym się szybko światem. Dlatego w naszym klasztorze otwieramy szkołę filozofii i teologii.

Nazwaliśmy ją: “Filozoficzo-Teologiczna Szkoła św. Jacka.”

Nasza skromna Szkoła, w kilkuletnim cyklu, obejmować będzie wykłady z zakresu teologii, historii Kościoła, filozofii, w przyszłości także socjologii i psychologii. Świadomi jesteśmy, że przy tak małej ilości zajęć nie przedstawimy całego bogactwa myśli filozoficznej i teologicznej, dlatego rozumiemy je bardziej jako inspirację, zachętę, do dalszych własnych poszukiwań. Wykłady maja charakter akademicki.

W tle naszej działalności mamy bardzo udane doświadczenie Dominikańskiej Szkoły Filozofii i Teologii, działającej przed laty przy naszym klasztorze na Służewie w Warszawie. Była ona udaną próba otwarcia się myśli teologicznej na współczesnego człowieka, i odwrotnie, dzisiejszemu postnowoczesnemu światu ukazała wartość pytań stawianych przez teologów i filozofów.

 


Wykłady z zakresu biblistyki, teologii i historii poprowadzą: dr Anna Maria Wajda, dr hab. Marcin Majewski oraz dr hab. Marek Węcowski.

Osoby zainteresowane udziałem w wykładach naszego Studium informujemy, że zapisy potrwają od dnia 16 września do 7 listopada br.

Udział w wykładach obejmujących 9 czterogodzinnych spotkań jest płatny i wynosi 400 zł (opłata w gotówce będzie zbierana w dniu pierwszego wykładu). Zebrane przez organizatorów ofiary pozwolą pokryć koszty przyjazdów wykładowców oraz wygłoszonych przez nich wykładów. Ze względu na ograniczoną ilość osób (pojemność sali wykładowej) o uczestnictwie w zajęciach decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Zajęcia będą odbywać się w sobotę raz w miesiącu od października do czerwca, od godziny 9:00 do 10:30 część pierwsza, później przerwa na kawę i małe „co nieco”, następnie druga część od godz. 11:00 do 12:30.

Zapisz się

    Imię i nazwisko (wymagane)

    Adres email (wymagane)

    Numer telefonu (wymagane)

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zamieszczonych w niniejszym formularzu w celach niezbędnych do przeprowadzenia zapisów na nowy rok akademicki 2024/2025 w Szkole Filozoficzno-Teologicznej św. Jacka, prowadzonej przez Klasztor OO. Dominikanów w Rzeszowie ul. Dominikańska 15, 35-077 Rzeszów zgodnie z treścią ustawy o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 1997r. nr 133, poz. 883). Dane przekazałem/przekazałam dobrowolnie i jestem poinformowany/poinformowana o przysługującym mi prawie wglądu do danych i ich poprawiania.

    Planowane daty wykładów w roku akademickim 2024/2025

    9 listopada
    9:00-10:30 – dr Marcin Majewski: Wprowadzenie w świat pism mądrościowych Biblii. Czy księgi Hioba i Koheleta są o cierpieniu?
    11:00-12:30 – dr Marcin Majewski: Wprowadzenie w świat pism mądrościowych Biblii. Czy księgi Hioba i Koheleta są o cierpieniu?

    30 listopada
    9:00-10:30 – dr hab. Marcin Majewski: Wprowadzenie w świat pism mądrościowych Biblii. Biblijna mądrość w kontekście świata egipskiego.
    11:00-12:30 – dr hab. Marcin Majewski: Wprowadzenie w świat pism mądrościowych Biblii. Biblijna mądrość w kontekście świata egipskiego.

    14 grudnia
    9:00-10:30 – dr hab. Marcin Majewski: Wprowadzenie w świat pism mądrościowych Biblii. Pieśń nad pieśniami jako poemat o mądrości miłości.
    11:00-12:30 – dr hab. Marcin Majewski: Wprowadzenie w świat pism mądrościowych Biblii. Pieśń nad pieśniami jako poemat o mądrości miłości.

    11 stycznia
    9:00-10:30 – dr hab. Marek Węcowski: Homer na nasze czasy. Po co nam dziś „Iliada: i „Odyseja”?
    11:00-12:30 – dr hab. Marek Węcowski: Homer na nasze czasy. Po co nam dziś „Iliada: i „Odyseja”?8 lutego
    9:00-10:30 – dr hab. Marek Węcowski: Homer na nasze czasy. Po co nam dziś „Iliada: i „Odyseja”?
    11:00-12:30 – dr hab. Marek Węcowski: Homer na nasze czasy. Po co nam dziś „Iliada: i „Odyseja”?

    8 marca
    9:00-10:30 – dr hab. Marek Węcowski: Homer na nasze czasy. Po co nam dziś „Iliada: i „Odyseja”?
    11:00-12:30 – dr hab. Marek Węcowski: Homer na nasze czasy. Po co nam dziś „Iliada: i „Odyseja”?

    12 kwietnia
    9:00-10:30 – dr Anna Maria Wajda: Świat Biblii. Przyroda – historia – kultura. Gorczyca, lilie na polu i inne przykłady przyrodniczego tła Jezusowych przypowieści.
    11:00-12:30 – dr Anna Maria Wajda: Świat Biblii. Przyroda – historia – kultura. Pszczoła, mrówka, szarańcza, czyli słów kilka o biblijnych owadach.

    10 maja
    9:00-10:30 – dr Anna Maria Wajda: Świat Biblii. Przyroda – historia – kultura. Rycynus, bluszcz, a może dynia. Problemy z tłumaczeniem niektórych nazw roślin biblijnych.
    11:00-12:30 – dr Anna Maria Wajda: Świat Biblii. Przyroda – historia – kultura. „Wina i sycery pić nie będzie” (Łk 1,15). Czy biblijni Izraelici pili piwo oraz o trudnościach z identyfikacją biblijnych trunków.

    14 czerwca
    9:00-10:30 – dr Anna Maria Wajda: Świat Biblii. Przyroda – historia – kultura. Materiały piśmiennicze w starożytności oraz o pracy biblijnego skryby.
    11:00-12:30 – dr Anna Maria Wajda: Świat Biblii. Przyroda – historia – kultura. Biblijne kadzidła i wonności, czyli nie tylko o drogocennym olejku nardowym oraz pytanie o rolę i czas pojawienia się kadzidła w Kościele antycznym.

     

    Wykładowcy:

    Wykładowcy:
    Anna Maria Wajda – dr inż. nauk rolniczych w zakresie sztuki ogrodowej i dr nauk teologicznych w zakresie teologii biblijnej. Wykładowca w Wyższym Seminarium Duchownym Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów – Prowincji Krakowskiej w Krakowie oraz na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z przyrodą w Biblii, zwłaszcza florą biblijną, a także życiem codziennym w czasach biblijnych. Jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Biblistów Polskich, Sekcji Biblijnej Polskiego Towarzystwa Teologicznego oraz członkiem Rady Naukowej zeszytu Nauki Przyrodnicze – Rocznika Przemyskiego, wydawanego przez Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu. Autorka książek: „Szkice z biblijnego zwierzyńca” (2016), „Zoomorficzne aspekty obrazu Boga w Biblii” (2023) oraz licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych.

    Marcin Majewski – biblista, doktor hab. teologii, wykładowca na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1999–2004 studiował teologię na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, w latach 2004-2008 kontynuował studia z teologii biblijnej na tej uczelni, tam w 2008 obronił pracę doktorską „Mieszkanie Chwały. Teologia sanktuarium Izraela na pustyni”. Równocześnie w latach 2003/2004 studiował język hebrajski w Instytucie Filologii Orientalnej UJ. W 2019 uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk teologicznych. Jest członkiem zwyczajnym The Society of Biblical Literature (SBL), European Association of Biblical Studies (EABS), Stowarzyszenia Biblistów Polskich, Sekcji Biblijnej Polskiego Towarzystwa Teologicznego, Polskiego Towarzystwa Studiów Żydowskich oraz Rady Naukowej Komisji Nauk Filologicznych PAN we Wrocławiu. Jest także współpracownikiem Zespołu Języka Religijnego przy Radzie Języka Polskiego. Jest autorem m.in. „Mieszkanie Chwały. Teologia sanktuarium Izraela na pustyni (Wj 25 – 31 i 35 – 40)” (2008), „W stronę Ziemi Obiecanej. Komentarz do Księgi Wyjścia” (2011), Pięcioksiąg odczytany na nowo: Przesłanie autora kapłańskiego (P) i jego wpływ na powstanie Pięcioksięgu (2018), „Tora. Rozmowa o pierwszych pięciu księgach Biblii” (2022) oraz oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych. Jego ostatnia książka „Pięcioksiąg odczytany na nowo” otrzymała 3 miejsce w konkursie na Teologiczną Książkę Roku organizowanym przez Polską Akademię Nauk.

    Marek Węcowski – historyk, dr hab., badacz dziejów antycznych, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent historii UW (1993) i École des hautes études en sciences sociales w Paryżu (1995), doktorat tamże i na UW w 2000 (L’«Auxêsis d’Athènes». Hérodote, Thucydide et un aspect de l’idéologie athénienne du Vème siècle). Habilitacja na UW w 2012. Od 1993 pracuje w Zakłądzie Historii Uniwersytetu Warszawskiego. Visiting scholar na Culambia University w Nowym Jorku 2001, maître de conférences invité w École des hautes études en sciences sociales (2004), junior fellow w Center for Hellenic Studies, Uniwersytet Harvarda 2006. W 2014 stypendysta Fulbrighta – visiting fellow na Princeton University. Jego książka „The Rise of the Greek Aristocratic Banquet” została nominowana do nagrody im. Stevena Runcimana za rok 2015. W 2024 za esej historyczny „Tu jest Grecja. Antyk na nasze czasy” został nominowany do Nagrody Literackiej Nike. Jest autorem m.in.: „Historia starożytnych Greków, t. 2: Okres klasyczny” jako współautor (2009), „Sympozjon czyli Wspólne picie. Początki greckiej biesiady arystokratycznej (IX-VII wiek p.n.e.)” (2011), „The Rise of the Greek Aristocratic Banquet” (2014), „Dylemat więźnia. Ostracyzm ateński i jego pierwotne cele” (2018), „Tu jest Grecja. Antyk na nasze czasy” (2023) oraz licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych.